Ne-am intors recent dintr-o vacanta in Maroc (link), planificata pe cont propriu cu 4 luni inainte, pentru 4 segmente de la Ryanair: Bucuresti-Marsilia; Marsilia-Marrakech; Marrakech -Madrid; Madrid-Bucuresti.

Desi Ryanair nu se afla in topul preferintelor noastre cand vine vorba de zboruri si companii aeriene, datorita anularilor care au avut loc in ultimul timp si a conditiilor de zbor, nu ne dam in laturi de la bilete ieftine si oferte avantajoase, atunci cand apar.

Este important de mentionat de la inceput faptul ca din toate cele 4 zboruri pe care le-am avut, doar 2 din ele au avut intarziere si s-au decalat, restul fiind respectate. Asa este, vorbim despre zborurile cu conexiune spre Bucuresti, mai exact Bucuresti-Marsilia si Madrid-Bucuresti. Dintre acestea primul a avut o intarziere de 3 ore si jumatate, pentru care am fost despagubiti.

zbor intarziat

Acest articol are ca scop informarea persoanelor care au trecut prin aceasta experienta neplacuta ca si noi, a pasagerilor care au avut zboruri intarziate, anulate si a celor care nu au aflat inca de aceasta despagubire.

E bine de stiut ca dreptul la compensatii a fost reglementat de Uniunea Europeana prin Regulamentul CE 261/2004, asadar se aplica la nivelul intregii Uniuni Europene.

In ce conditii ai dreptul la claim?

Daca zborul tau a intarziat, a fost supra-rezervat si ai fost nevoit sa renunti la zbor sau anulat si ai ajuns la destinatie cu o intarziere mai mare de 3 ore. In aceste conditii ai dreptul la o despagubire pentru timpul pierdut ce variaza intre 250€ si 600€, in functie de distanta.

Este important de mentionat ca aceasta suma se calculeaza pe baza distantei rutei de zbor si nu in functie de pretul biletului, astfel:

  •  250 de euro pentru zboruri pe distante de pana la 1.500 km
    • Ex: Bucuresti – Roma / Milano / Viena
  • 400 de euro pentru zboruri pe distante intre 1.500 si 3.500 km
    • Ex: Bucuresti – Marsilia / Barcelona / Paris / Londra / Lisabona
  • 600 de euro pentru zboruri pe distante de peste 3.500 km
    • Destinatii aflate in afara Uniunii Europene (cu intarziere de minim 4 ore). Ex: America, Asia, Africa.

Cum faci sa obtii banii?

Exista mai multe optiuni, insa nu toate sunt la fel de eficiente. Poti incerca de unul singur, insa procesul este unul indelungat si destul de complicat, iar multe companii aeriene vor face tot posibilul sa nu iti dea acesti bani sau vor incerca sa iti vanda gogosi care vor duce la amanari si negocieri de lunga durata.

Exista si o varianta mai simpla si anume sa apelezi la agentii care intermedieaza cereri de compensatie pentru pasagerii care sunt afectati fie de zborurile intarziate si/sau anulate, bagaje pierdute, taxe de aeroport pentru bilete nefolosite si in unele cazuri chiar si pentru inchirierea masinilor in orasul de destinatie.

Noi asa am facut si am apelat la FlightClaim. Sunt mai multe astfel de agentii: ClaimCompass, AirAdvisor, AirHelp, Intarziere.ro, sunt doar cateva exemple. Toate functioneaza pe acelasi principiu. In baza unui formular de imputernicire semnat de tine in prealabil, agentia semnaleaza operatorul aerian de despagubire si il poate actiona si in judecata, in cazul in care acesta refuza sa plateasca.

Tot ce trebuie sa faci este sa le dai un mesaj, sa ii informezi de acesta problema, sa le trimiti boarding pass-ul si sa semnezi imputernicirea, iar ei se vor ocupa sa negocieze in locul tau, contra unui comision.

FlightClaim percepe un comision de 25% din suma recuperata + 25 de euro taxa de serviciu. Spre exemplu, noi am fost despagubiti cu 400€/pers pentru zborul spre Marsilia care a avut o intarziere de cel putin 3 ore. Este imporant de mentionat ca vei plati acest comision doar daca cererea ta va avea castig de cauza.

Poti formula astfel de cereri si pentru zboruri retroactive, daca perioada de calatorie a fost cu cel mult 3 ani in urma.

Ce zboruri sunt acceptate?

  • Companii aeriene inregistrate in UE: Ryanair, WizzAir, Tarom, Blue Air, Air France, KLM, Lufthansa etc – pratic toti operatorii care au curse din UE, inclusiv charter;
  • Zboruri ce decoleaza de pe un aeroport din UE, chiar daca respectiva companie aeriana nu este inregistrata in UE .

Cand nu esti eligibil pentru claim?

  • Intarzieri si anulari datorate unor conditii meteo nefavorabile, greve (inclusiv ale angajatilor companiei in cauza), eruptii vulcanice, lovituri de stat sau stare de razboi, atentate teroriste, incendii, cutremure.
  • Problemele operationale si tehnice ale aeronavelor
  • Situatii in care pasagerii nu au fost anuntati cu o anumita perioada de timp inainte. Aici sunt mai multe situatii de luat in considerare.

Insa cel mai simplu este sa intrebi agentia daca esti eligibil sau nu, au la dispozitile toate informatiile necesare si isi aleg de fiecare data cazurile cu cele mai mari sanse de succes.

Cat dureaza pana primesti banii?

Perioada de timp variaza si poate dura intre 2 saptamani si 3 luni. In cazul nostru am fost surprinsi de promtitudinea ambelor parti implicate (agentie-operator aerian). Astfel solicitarea a fost rezolvata rapid, iar in 2 saptamani am fost contactati pe e-mail pentru a transmite datele bancare pentru plata baniilor. Compania aeriana va livra banii catre fiecare pasager despagubit (indiferent cine a cumparat biletele), iar ulterior tu vei plati comisionul spre agentie.

Stiai ca operatorul aerian are obligatia sa-ti ofere asistenta, mancare si bautura, daca zborul a avut o intarziere de minim 2 ore ? La fel si in cazul zborurilor amnate pentru a doua zi, daca esti nevoit sa ramai peste noapte in aeroportul de escala sau la aeroportul de plecare spre casa (cand te intorci de undeva), atunci compania este obligata sa iti ofere cazare si mancare, proportional cu timpul de asteptare.

Acestea fiind zise speram ca aceste informatii sa-ti fie de folos daca te vei afla in impas atunci cand esti plecat in vacanta. Acum vei stii ce sa faci daca te vei confrunta cu o situatie similara ca a nostra.

Iti uram vacanta frumoasa si fara griji!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *